ZEMLJA JE PLOŠČATA
Sodobna slovenska in kitajska umetnost
Umetnostna galerija Maribor, Strossmayerjeva 6
3. junij–14. avgust 2016
otvoritev: petek, 3. junij 2016 ob 20.00
razstavo bodo otvorili: Tone Peršak, minister za kulturo RS in dr. Andrej Fištravec, župan MOM
umetniki: Uršula Berlot, Feng Fang, Samuel Grajfoner, Marjan Gumilar, Zmago Lenárdič, Shang Yang, Tan Ping, Zhang Fangbai  kuratorja: Breda Kolar Sluga in Peng Feng

UGM | Umetnostna galerija Maribor in Akademija za filmsko umetnost Peking ponosno predstavljata razstavo slovenske in kitajske sodobne umetnosti Zemlja je ploščata. Razstava je del mednarodnega projekta med Slovenijo in Kitajsko, ki temelji na kuratorskem dialogu Feng Penga, kitajskega kuratorja in profesorja umetnostne teorije, in Brede Kolar Sluga, kuratorice in direktorice UGM. Počaščeni smo, da prvič predstavljamo dela štirih priznanih kitajskih umetnikov v evropskem prostoru. Hkrati smo veseli prvega skupinskega nastopa slovenskih umetnikov na Kitajskem, saj se razstava jeseni seli v prestižni razstavni prostor Today Art Museum v Pekingu, kjer bo na ogled med 10. in 22. septembrom 2016.

Na razstavi sodeluje osem mednarodno priznanih sodobnih kitajskih in slovenskih umetnikov po izboru kuratorjev razstave. Kljub navidezno velikim formalnim in vsebinskim razlikam vsa izbrana dela reflektirajo dosežke modernizma, hkrati pa se odzivajo na konkretnosti sodobnega sveta v tranziciji, vzporedni z velikimi spremembami znotraj družbenopolitičnega, ekonomskega in ekološkega polja. Umetniški nagovor o tradiciji, svetovnem nazoru, etiki, filozofiji, nezavednem, intuiciji, ustvarjalnosti in duhovni svobodi je tudi priložnost, da preverimo, ali lahko pozicijo Vzhod/Zahod pojmujemo izven stereotipov − drugače, sodobno.

Površina in globina
Globalizacija briše kulturno raznolikost. Tudi Thomas L. Friedman je govoril o „Izravnavanju sveta.“ Kljub temu pa pod ravnim svetom zaznavamo velike zgodovinske in kulturne razlike. V hitro razvijajočem se procesu globalizacije te zgodovinske in kulturne razlike izginjajo v oddaljeno pokrajino. Kulture v času globalizacije se zdijo enake na površju, a se razlikujejo v globini, kar spominja na teorijo kolektivnega nezavednega Carla Gustava Junga, vendar v njeni obratni različici. Jung meni, da se zavedno na površini razlikuje, kolektivno nezavedno v globini pa je enako. V današnjem obdobju globalizacije kolektivno nezavedno iz globine očitno priplava na površino, medtem ko različne oblike zavednega s površine tonejo v globino. To se povsem razlikuje od lepote, ki jo je Johann Joachim Winckelmann prepoznal v grških kipih. Lepota grških kipov je kakor ocean, ne glede na to, kako močno bučijo valovi na gladini, globina morja vedno ostaja mirna. Sodobna kitajska umetnost se kot del globalizacijske kulture bistveno ne razlikuje od preostalega sveta. A pri tem gre le za površinski pojav. Če bi se spustili globlje, bi pod podobnimi površinami opazili velike razlike. Sodobna kitajska umetnost ni mogla obstati izven odnosov z dolgo zgodovino kitajske kulture. Globok in zgoščen pomen kulture in družbe je stisnjen pod ravno površino. Tudi svet sodobne kitajske umetnosti je raven. Toda pod to ravno površino se nahaja oddaljen in neskončen spomin. Kitajski umetniki Feng Fang, Shang Yang, Tan Ping, Zhang Fangbai so dejavni znotraj svetovne globalne umetnosti. Kljub temu mednarodno občinstvo vendarle začuti pridih kitajske kulture, ki seva iz njihovih del, čeprav se zdi njihova kulturna globina še vedno skrita.
— Peng Feng

Čas in pogled
»Umetnine so neskončno samotne in z ničemer tako malo dosegljive kot s kritiko … Ob vsaki razpravi, oceni ali uvodu se zanesite nase in na svoj občutek, čeprav bi se motili, vas bo naravna rast notranjega življenja polagoma in sčasoma pripeljala k drugačnemu spoznanju. Naj vaše sodbe živijo svoj tihi nemoteni razvoj, ki mora kot sleherno napredovanje izvirati globoko znotraj in ga ni mogoče z ničemer izsiliti ali pospešiti … Potrpljenje je vse.« Danes menimo, da je pred sto leti, ko je Rainer Maria Rilke pisal te opogumljajoče besede v podporo umetnikom, čas tekel drugače. Pa vendar je pot spoznanja opisal tako, kot bi jo mnogi danes. Kajti sodobna umetnost vedno govori tudi o tem, da svet raste in da s težavo dohajamo njegove dimenzije in izkušnje. Rušenje tal pod nogami je drugo ime za sodobnost. Stopnica, na katero lahko za kratek čas, vendar trdno stopimo, pa sinonim za sodobno umetnost.  Uršula Berlot, Samuel Grajfoner, Marjan Gumilar in Zmago Lenárdič potrjujejo, da je še vedno mogoče ustvariti sodobno „sliko“ s prepričljivim sporočilom. Vendar njihova slika odseva nestabilnost in krhkost tako sveta kot tudi njene tradicionalne vloge. So njeni iskreni častilci, kar pa jim ne preprečuje, da ne bi preverjali sodobnega koncepta vizualnega. Zahodna, torej tudi slovenska, eksistencialna in vizualna izkušnja se tesno navezuje na občutenje materialnega. Dojemanje resničnosti pa je praviloma utemeljeno skozi lastno telo. Zavedanje snovnosti in telesnosti je v njihovih delih vselej prisotno, a zgoščeno v minimalističen jezik, od gledalca hkrati zahteva tako čutno kot miselno branje. Takšen opis posebnosti zahodne kulture kljub klišejskosti najbolje približa razloge, zakaj danes želimo povezati svojo prostorsko izkušnjo s tisto, ki prihaja z drugega konca sveta. Tudi tam se kljub povsem drugačni tradiciji vizualnosti postavljajo sorodna vprašanja.  Z različnimi jezikovnimi prvinami so si umetniki na razstavi že izborili pravico do spoznanja. Odprto pa ostaja vprašanje naše moči. Zdi se, da danes, ko gledalec v muzeju posamezni umetnini nameni povprečno 10 sekund, Rilke svoje besede namenja predvsem nam. Torej še vedno velja: Če želimo odgovore, premagajmo anksioznost, vzemimo si čas! In čaka nas presenečenje, vedno je tam, kjer ga najmanj pričakujemo.
Breda Kolar Sluga

Na dan otvoritve vas vabimo na predavanje kuratorja razstave Feng Penga Poti do stvarnosti: Procesi sodobne umetnosti na Kitajskem. Predavanje bo ob 18.00 v prostorih UGM na Strossmayerjevi 6.

VLJUDNO VABLJENI!

Organizacija: Umetnostna galerija Maribor in Akademija za filmsko umetnost Peking
Podpornik projekta: Veleposlaništvo Ljudske Republike Kitajske v Sloveniji
Postavitev razstave na Kitajskem: Today Art Musem Peking

Umetniki:
Uršula Berlot CV in portfolio
Feng Fang CV, članek 
Samuel Grajfoner CV 
Marjan Gumilar CV 
Zmago Lenárdič CV 
Shang Yang CV, Izjava umetnika 
Tan Ping CV 
Zhang Fangbai CV 

Fotografije del v visoki resoluciji

Projekt so podprli: