Preskoči na vsebino

Ostajamo doma z Zbirko UGM / Mariborski krog

Mariborski krog, ki je povezoval avantgardno fotografijo petnajstih članov Fotokluba Maribor, se je javnosti prvič predstavil leta 1971. Antonio Baričević, Ivo Čarle, Ivan Dvoršak, Martin Germ, Janko Jelnikar, Zmago Jeraj, Branimir Jerneić, Stojan Kerbler, Peter Lešnik, Dragiša Modrinjak, Zora Plešnar, Marjan Stojko, Simon Tihec, Vinko Vedlin in Franjo Vršič so s svojimi predstavami o dobri fotografiji uveljavili pomemben kakovostni premik, enakovreden sočasnemu fotografskemu dogajanju na tujem. Enotnemu vsebinskemu konceptu in podobnim formalnim pristopom so dodali vtis o skupnem avtorstvu, ko na začetnih razstavah svojih fotografij niso opremili z imeni in priimki. Z izbiro vsakdanjih prizorov, ki so razgaljali njihovo banalnost, so ovrgli mnenje o nujni privlačnosti ali zanimivosti motiva, vrednega fotografskega zapisa. Črno-bela dramaturgija posnetkov je gradila svojo izraznost z obiljem črnine in sivine, kar ji je prineslo tudi oznako črne fotografije. Izvorno pristnost posnetkov, ki je odklanjala kasnejše manipulacije v temnici, je zagotavljal njihov značilen črni rob. Da bi čim jasneje izpostavili odločilni pomen celovitega upoštevanja likovnih prvin, pa so se odločili tudi za skromno kvaliteto fotografskega papirja.Tradicija jugoslovanske povojne lepotno usmerjene in všečne fotografije je bila  z vplivom Mariborskega kroga prekinjena. Največje priznanje je skupina doživela, ko je bila izbrana, da zastopa domovino na Beneškem bienalu leta 1974, toda ta žal prav tega leta ni bil realiziran. To je bil tudi čas, ko sta se navdušenje in pripadnost skupnemu delu pričela ohlajati in Mariborski krog je razpadel. Njegova zasluga je vrsta radikalnih sprememb, ki so dotlej zapostavljeni fotografiji zagotovile enakovredno mesto med mediji vizualne umetnosti.