Stojan Grauf, Reka Drava
Umetnostna galerija Maribor, Strossmayerjeva 6
Stojan Grauf, slikar srednje generacije, je tesno povezan z Mariborom, kjer živi in ustvarja. V UGM se ponovno predstavlja po petnajstih letih z razstavo Reka Drava. Gre za projekt, ki prenaša umetnikove vtise in podobe o reki v galerijski prostor. Celostna prostorsko-zvočna instalacija sooča klasične likovne tehnike (slike, risbe, grafike) z zvokom in prostorsko intervencijo. Umetnik tako podaja osebno intuitiven in hkrati kritično distanciran pogled na reko, ki naj vzpodbudi še revizijo naših predstav o temi. Eden izmed najbolj izstopajočih vzgibov umetnikove osebne inspiracije je prvinskost narave in naravnih materialov. V njegovih delih sledimo rdeči niti, ki se kaže kot vključevanje vej v slikarska dela, uporaba indijanskih rekov za naslove del, ročno izdelovanje okvirjev itd. V primeru projekta Reka Drava imajo posebno mesto gabrove veje, ki jim je umetnik namenil centralno mesto v prvem prostoru razstavišča. Lahko si predstavljamo precizno izbiranje vej in debel (ne le s pogledom, temveč tudi z dotikom), njihovo prevažanje v atelje, luščenje skorje in nato brušenje ter ročno glajenje. Ali recimo vključitev prodnikov, ki so prav tako del instalacije. Gre za procese, ki vključujejo fizični stik z materialom. Okvirju ali podokvirju se umetnik posveča z vso natančnostjo in z enako pozornostjo, kot bi se risbi ali sliki. Počasno, meditativno obdelovanje materiala je dandanes vse redkeje vključeno v umetniška dela. Stojan Grauf je eden tistih umetnikov, ki namesto stika s tehnologijo neguje stik z naravo. To je zanj tako primarna inspiracija, da ga tudi v umetnosti neprestano vrača k realističnemu jeziku, čeprav mu abstrakcija ni tuja. V nekaterih preteklih abstraktnih delih je veje uporabil tako, da jih je vpel z zadnje strani slike, s čimer je dosegel izbočenje (sicer monokromnega) platna. V frontalnem pogledu je to povzročilo zanimivo, naključno in težko opredeljivo izboklino, ki je delovala skrivnostno, ker gledalec ni mogel razvozlati umetnikovega posega. V nekaterih drugih delih je drevesne veje vključeval tako, da so sestavljale nepravilen, asimetričen podokvir za platno. Čeprav je Stojan Grauf predvsem slikar, se njegove slike pogosto začnejo kot risbe z ogljem. Šele v procesu slikanja izvorno risbo prekrije olje (ali jajčna tempera). Največkrat popolnoma, tako da se vsiljuje vprašanje, zakaj nista do sedaj risba in slika bolj strpno obstajali druga ob drugi. Kakorkoli že, razveseljivo je, da je risba v projektu Reka Drava vendarle dobila tudi svoj lasten prostor pod soncem in da se je umetnik lotil projekta, ki mu odpira širše izrazne možnosti.
Stojan Grauf (1958, Maribor) je 1983 diplomiral na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani, smer slikarstvo pri prof. Gustavu Gnamušu. Živi in dela v Mariboru.
Avtorji in izvajalci glasbe na razstavi: Asja Grauf, flavta; Miha Klemenčič, programiranje; Sašo Vollmaier, klaviature.
Kustosinja: Andreja Borin, kustosinja UGM