Nik Erik Neubauer / Bel dim, rjav odblèsk

Nik Erik Neubauer / Bel dim, rjav odblèsk
UGM Kabinet, Strossmayerjeva ulica 6
31. maj–26. junij 2025
otvoritev: sobota, 31. maj 2025, 11.00
kustosinja: Živa Kleindienst
avtor besedila: Miha Colner
Nik Erik Neubauer se s samostojno razstavo Bel dim, rjav odblèsk v Umetnostni galeriji Maribor predstavlja prvič. Razstava na ogled postavlja serijo fotografij, ki jo je umetnik posnel v času enomesečnega rezidenčnega bivanja v New Yorku. V svojem značilnem surovem uličnem slogu, je Neubauer zabeležil prizore vsakdanjega življenja v tem ikoničnem, mitiziranem mestu – svetovni gospodarski in kulturni prestolnici, kjer se globoke razredne in rasne razlike, ter blišč in beda sodobne družbe kažeta na vsakem koraku.
» […] Ko je fotograf Nik Erik Neubauer prispel na enomesečno rezidenčno bivanje v New York, se je zavedal [teh] okoliščin. Vprašanje, kaj lahko fotograf sploh še ujame v tem mestu, čigar podoba je že davno postala ikonična in del vzpostavljenega kulturnega spomina, je bilo nenehno v zraku. Prav tako se je zavedal svoje neizbežne prtljage strahospoštovanja do tega mesta, v katerem so se pogosto pisale velike zgodbe. Ulične fotografije Williama Kleina, Helen Levitt in Garryja Winogranda so bile neizbrisno vpisane v zgodovino tudi zaradi dejstva, da so bile (mnoge med njimi) posnete v New Yorku. […] Neubauer je v svojih fotografijah ujel tisto manj vidno plat mesta, ki si preživetje omogoča s kolektivno naravnanostjo in državljansko aktivnostjo. Ujel je družbene sloje, ki kljubujejo razrednim delitvam in politični uniformnosti. Osredotočil se je na verizem aktualnega trenutka, ki je lahko povsem drugačen od dominantnih diskurzov. Beležil je protestno gibanje, ki zahteva končanje genocida v Palestini, v katerega so ZDA globoko vpletene. Mesto nekdanjih kolonistov se je postavilo po robu zatiranju na nacionalni in verski osnovi. […] Neubauerjevo fotografijo zaznamuje družbeni angažma, ki ga lahko doseže le z zvrhano mero staromodnega humanizma, tako značilnega za dokumentarno fotografijo druge polovice 20. stoletja.«
— iz besedila Mihe Colnerja
Nik Erik Neubauer (1994) je vizualni umetnik in fotograf. V svojem delu se z dokumentarnim pristopom ukvarja z intimnimi družbenimi vprašanji našega vsakdana. Diplomiral je na VIST – Oddelku za fotografijo (2017) in magistriral na ALUO (2021). Je večkratni nagrajenec natečaja Rovinj Photodays (2018, 2020). Leta 2021 je bil nominiran za Leica Oskar Barnack Newcomer Award, revija GUP Magazine pa ga je uvrstila med najperspektivnejše evropske fotografe v izboru Fresh Eyes. V istem letu je prejel tudi nagrado Čuvaj za izstopajoče dosežke v novinarski fotografiji. Njegova fotoknjiga Ko greš na jug, vedno jokaš dvakrat je bila izbrana za najboljšo knjigo Belfast Photo Festivala 2022. Leta 2023 je bil nominiran za nagrado OHO, njegova druga knjiga, Kje je After?, ki jo je izdal Muzej novejše in sodobne zgodovine Slovenije, pa je bila uvrščena v ožji izbor festivala fotografije Les Rencontres d'Arles. Od leta 2024 je na voljo tudi v knjigarni Printed Matter v New Yorku.
Samostojno je razstavljal v Muzeju novejše in sodobne zgodovine Slovenije (2023), Steklenem atriju Mestne hiše v Ljubljani (2023), galeriji DobraVaga (2022) in Galeriji Fotografija (2021). Sodeloval je na številnih skupinskih razstavah, med drugim v Atelierhaus der Akademie der bildenden Künste, Dunaj (AT), Monoprix, Arles (FR), Botanic Gardens, Belfast (UK), Galerie Fotografic, Praga (CZ), Kulturnem Centru, Beograd (SRB). Njegova dela so del Likovne zbirke Riko in Likovne zbirke občine Slovenske Konjice.
Je član kolektiva Študio, zastopa pa ga Galerija Fotografija. Živi v Ljubljani.
Razstava Bel dim, rjav odblèsk je bila prvič na ogled v Mali galeriji Cankarjevega doma. Pokroviteljica razstav v Mali galeriji Cankarjevega doma je Loterija Slovenija.