Preskoči na vsebino

Mladen Stropnik / Pristava–Gaberke–Veleje
z Natašo Berk, Bojanom Mijatovićem in Dominikom Štibernikom
UGM Studio, Trg Leona Štuklja 2
8. december 2023–8. februar 2024
otvoritev in performans: petek, 8. december 2023, 19.00

kustosinja: Živa Kleindienst

Razstava Pristava–Gaberke–Veleje predstavlja izbor del Mladena Stropnika, uveljavljenega umetnika srednje generacije, ki se tokrat prvič predstavlja v Umetnostni galeriji Maribor. Mladen Stropnik je svojo umetniško pot začel z raziskovanjem razširjenega polja slikarstva, danes pa njegov bogat in intriganten opus obsega slike, dela na papirju in platnu, kolaže, risbe, videe, performanse ter objekte. Stropnik svojo umetniško prakso umešča v prostore vsakdanjega življenja – iz njih namreč črpa, a obenem z umetniškimi gestami, ki izhajajo iz konceptualizma in minimalizma, v njih tudi posega. Umetnik zrcali svoje osebno doživljanje vsakdanjega, poznanega, neposrednega. To doživljanje prevaja v umetniška dela, ki gledalcu ponujajo neposredno estetsko izkušnjo, ki je zmeraj pogojena s posameznikovim asociativnim poljem. S tem Stropnikova intimna izkušnja preide v prostor kolektivnega in predstavlja svojevrsten družbeni komentar, ki ga ni vedno mogoče verbalno ubesediti.

Stropnikovi motivi najpogosteje prehajajo med minimalno risarsko potezo, abstrakcijo in repeticijo, njegov proces dela pa se lahko zdi izmuzljiv, ali kot zapiše kustos Jernej Kožar v katalogu samostojne razstave Družmirje v Galeriji Ravne, »kompleksen in včasih težko dostopen, kar [Stropnik] pogosto ublaži s humorjem«. Ker in izhajajoč iz dejstva, da je delo povsod in da je vse delo, se umetnik v tokratni postavitvi osredotoča na delo, ki je in ostaja nevidno, torej delo v kontekstu umetniškega procesa. Predstavlja se s »fakti« oziroma umetniškimi deli, ki predstavijo njegov proces dela ter razgrnejo postopke in sistem, s pomočjo katerega umetnik razmišlja – torej, kako in do česa umetnik v svojem ustvarjalnem procesu pravzaprav pride. Ob tem pomembno vlogo v umetnikovem opusu in na razstavi sami, kar nakazuje tudi naslov razstave, igra tudi prostor v vseh svojih razsežnostih – prostor umetniškega dela, fizični prostori vsakdanjega življenja, geografski prostor, digitalni prostor.

Z beleženjem »slikovitih in edinstvenih prizorov iz vsakdanjega življenja«, kot to poimenuje umetnik, Stropnik pred gledalcem razpira humorne situacije, podaja spontane domislice in raznolika razpoloženja. Na risbah ali kratkih besedilih oziroma besedah, ki jih v obliki fotografij ali kratkih video posnetkov že nekaj let redno objavlja na družbenih omrežjih, je zaslediti avtorjevo predanost podrobnemu in poglobljenemu opazovanju življenja v vsej svoji spontanosti in banalnosti. Pri branju njegovih »faktov«, ki jih s svojim sicer abstrahiranim formalizmom in minimalno potezo umetnik postavi pred gledalca, pomenskemu navigiranju pomagajo predvsem domiselni in humorni naslovi, obenem pa vselej pušča prostor za posameznikovo lastno interpretacijo.

Razstava vključuje tudi delo z naslovom kevin, ki obstaja tako v fizični (fotografija) kot tudi digitalni obliki (digital art collectible) in ga je kot takega tudi mogoče kupiti. V razstavnem prostoru do dela, ki je sicer razstavljeno kot fotografija, v celoti dostopamo z uporabo aplikacije Artivive. Dela v obogateni resničnosti in umetniški objekt z naslovom NIČ, ki je nastal za razstavo Pristava–Gaberke–Veleje in ga je na razstavi prav tako mogoče kupiti, še dodatno pričajo o umetnikovem raziskovanju prostora, poigravanju z različnimi umetniškimi mediji ter razmišljanju o fizični, vsebinski in tudi ekonomski dostopnosti sodobne umetnosti. Ob digitalnih delih pa je Stropnik za to razstavo zasnoval tudi performans z naslovom Jaspers, ki se bo odvil ob otvoritvi razstave.

Kot smo pri umetniku zasledili že večkrat in je pravzaprav postala že utečena praksa njegovih samostojnih razstav, na umetnikovo povabilo na razstavi sodelujejo tudi drugi umetniki in umetnice: Nataša Berk, Bojan Mijatović in Dominik Štibernik. Stropnik z umetniki in umetnicami namreč ne izmenjuje le kreativnih idej, ampak tudi konkretna umetniška dela, ki jih nato integrira v svoje samostojne razstave.

Mladen Stropnik živi in dela v Ljubljani. Svoje delo je predstavljal na različnih samostojnih in skupinskih razstavah v Sloveniji in v mednarodnem prostoru, med drugim v Muzeju nemega filma Niles Essanay (Fremont, Kalifornija, 2018), Projektnem prostoru DUM (Ljubljana, 2018), Zbirki Richter – Muzej sodobne umetnosti Zagreb (2017), Galeriji Apoteka (Vodnjan, 2015), Galeriji ŠKUC (Ljubljana, 2014; 2013), Galeriji Gregor Podnar (Ljubljana, 2013; 2009, Berlin, 2020), Muzeju sodobne umetnosti Metelkova (Ljubljana, 2015) in Mednarodnem grafičnem likovnem centru (Ljubljana, 2016; 2014; 2012).

Zahvale umetnika: Jaka Babnik, družina Michaela Jaspersa, Martin Petrič, Gregor Podnar, Muzej-Museo Lapidarium, Novigrad-Cittanova.

Razstava je nastala v sodelovanju z Gregor Podnar, Dunaj.