Claudia Märzendorfer / 72 km+
Claudia Märzendorfer / 72 km+
UGM Studio, Trg Leona Štuklja 2
7. 10. —12. 11. 2016
otvoritev: 6. oktober 2016, ob 19.00
Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien (KM– Graz)
8. 12. 2016—26. 1. 2017
otvoritev: 07. december 2016, ob 18.00
kurator: Sandro Droschl
Umetniško ustvarjanje avstrijske umetnice Claudie Märzendorfer (r. 1969, Dunaj) najbolje opišemo kot poskus upodobitve trenutka, ki se zdi izven nadzora, nemogoč in nekako "napačen" hkrati. Namesto da ustvarja dela za večnost (in izdelke za umetniški trg), se umetnica posveča postopku, transformaciji in popolnemu razpadu ali izginotju umetniškega dela. Zato je "čas" tema vseh njenih del, tako minljivih skulpturnih instalacij kot objektov, katerih realizacija je zahtevala ogromno časa. Za umetnico je čas "edina nevtralna valuta"– danost, ki ne glede na ozadje in družbeni status ostaja vedno enaka merska enota. Märzendorferjeva od konca 90-ih let razvija in uporablja tehniko in material, ki se skladata z njenim interesom za spremenljivo in neobvladljivo: izdeluje objekte iz zamrznjene vode – minljive, nestabilne skulpture, ki začnejo razpadati v trenutku, ko so predstavljene; pletene objekte - z zanko po zanko nastajajo labirinti pletenih vrvic oz. objekti velikih dimenzij ali neobstojne instalacije iz prašnih delcev.
Dvodelna razstava Claudie Märzendorfer – najprej na ogled v UGM Studiu v Mariboru, nato v Künstlerhausu v sosednjem Gradcu – se osredotoča na serijo pletenih del, za katero je umetnica porabila neznansko veliko časa in truda: v obdobju osmih let so pnevmatike, blok motor in drugi deli tovornjaka z zanko po zanko počasi pridobivali svojo obliko. Vse se je začelo s pnevmatiko tovornjaka, ki jo je Claudia Märzendorfer leta 2005 izdelala kot prvo v seriji Ersatzteile (Nadomestni deli) tovornjaka. Serijo Silent Running (Tiho naprej), ki jo razvija od leta 2005, ob petih pletenih pnevmatikah tovornjaka danes sestavljajo še izpušna cev, rezervoar, žaromet in blok motorja. Preden se je lotila izdelave, je umetnica natančno preučila načrte za izdelavo motorja in mehanike, ustvarila vrsto risb in oblikovala pletene vzorce profila pnevmatik in snežnih verig. Zatem je z natančnim, večmesečnim ročnim delom snovala serijo Ersatzteile: z zanko po zanko so se počasi izoblikovali objekti velikega formata. Z organskim labirintom cevi in komor delo Motorblock (Blok motor) (2012–2013) spominja na srce ali mehansko-tehnično drobovje, ki se je osamosvojilo. Pletenje kot postopek izdelave je vsekakor predstavljalo delovni proces, v katerega je umetnica vložila nepojmljivo veliko časa. V luči vsesplošno sprejetega načela učinkovitosti in optimizacije izbrana metoda izdelave ne predstavlja toliko anahronizma kot namerno izbrano nasprotje tržno usmerjeni instantni družbi: gre za anarhični trenutek in prav gotovo za politično držo. Odsotnost funkcionalnosti predstavlja umetničino izhodišče in primarno gonilno silo.
Večdelno pleteno skulpturo umetnica ustvarja že 11 let in je zanjo doslej porabila več kot 72 kilometrov volne.
Biografija:
Claudia Märzendorfer
Rojena leta 1969 na Dunaju, živi in dela na Dunaju, kjer je študirala kiparstvo z Brunom Gironcolijem na Akademiji za likovno umetnost na Dunaju. Je članica Dunajske Secesije.
Izbrane samostojne razstave
2016 72 km+ Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien (KM–Graz), kustos Sandro Drocchl
72 km+ MSU Maribor, kustosinja Simona Vidmar v sodelovanju s Sandrom Droschlom
Reisegruppe schöner Männer, Fox - Offspace, Dunaj, kustos Udo Bohnenberger
kollektive Collage, Bildraum Bodensee, Bregenz, kustosinja Jeanette Pacher
2015 shared space Attems, Rhizom na Palais Attems, Gradec
2014 Silent Running, Ersatzteile, Showroom Vice Versa, Berlin
CM Motor, vorAnker, Anker Brotfabrik, Dunaj
2009 Als er das Messer in die Sonne warf, Jesuitenfoyer, Dunaj
Selected Groupshow Exhibitions
2016 OFF IS, Traungasse 12 Dunaj, kustosinja Angela Stief
Sound und Buch, Belvedere Dunaj, kustos Bernhard Cella
2015 Winterausstellung, Schloss Benrath (Nemčija ), kustosinja Leonie Runte
Frey Art Museum, Seattle (ZDA), kustosinja Jo-Anne Birnie Danzker
Awards, Residencies
2014 Outstanding Artist Award for Fine Arts
2012 Schönste Bücher Österreichs Award for here’s to you, katalog raisonné
2010 Avstrijska državna štipendija za likovno umetnost
2006 Artist-in-Residence at Tesla im Podewil’schen Palais, Berlin
Projekti, komisije
2016 Depot Graz, projekt z Municipal Art Collection, Gradec
Wettbewerb Kunst im öffentl. Raum Niederösterreich Platzgestaltung Ybbsitz, Raspberry
2015 Vom Lift aus begangen liegt alles im Parterre, pinboard projekt, Landscape and Public Space, Univerza za uporabno umetnost, Dunaj
2014 WANDABWICKLUNG
, (temporary art-in-architecture), BIG Headquarters, Dunaj
2013 Der Gedanke kann warten, er hat keine Zeit, radio igra za Ö1 – Avstrijski Občinski Radio
2008 white noise, Stift Admont
2007 CODE, (art-in-architecture), Wissensturm, Linz
2006 Frozen records – much ado about nothing, koncert, Wiener Mozartjahr, Dunaj
Projekt je nastal v okviru kuratorskega sodelovanja med Sandrom Droschlom, direktorjem Künstlerhausa, Halle für Kunst & Medien iz Gradca in Simono Vidmar, višjo kustosinjo UGM. Sodelovanje se bo nadaljevalo s predstavitvijo slovenskega umetnika v Gradcu v letu 2017.