Preskoči na vsebino

Petra Kapš / Rosa. Zemlja ∞ Kozmos
Sodni stolp, Pristan 8, Maribor 
5. julij–10. avgust 2025
otvoritev: sobota, 5. julij 2025, 19.00 
odpiralni čas: sreda–nedelja, 10.00–18.00

kustosinja: Andreja Borin

Petra Kapš (a.k.a OR poiesis) je ena redkih umetnic v Sloveniji, katere delo temelji na zvočnih postavitvah/performansih in prepletanju zvočnih in raznolikih vizualnih praks. Za razstavo v Sodnem stolpu je k sodelovanju povabila Nikosa Sotirelisa, grškega arhitekta, zvočnega umetnika in skladatelja elektroakustične glasbe.

»Temeljna konceptualna os razstave je kozmična kača, Zemlja Kozmos, so vibracije in frekvence, ki vplivajo na nas in svet okoli nas, a ostajajo (večinoma) nevidne in neslišne«, pravi umetnica. Na tokratni razstavi predstavlja več samostojnih del (videoperformans, zvočna skulptura, performativni tiski), ki jih poveže v vizualno in zvočno celoto, tankočutno uglašeno z ambientom srednjeveškega stolpa. Osrčje ustvarjanja Petre Kapš tvorijo nenavadne prakse, kot so globoko poslušanje, prestrezanje komaj zaznavnih premikov v materiji, tiho sobivanje z bitji Zemlje, zraka in vode, fizični performativni rituali, prevajanje nematerialnih izkušenj v likovne podobe, performansi s kamninami in zvokom, performativna fotografija …

Petra Kapš se potaplja na dah. Opremljena le z mikrofonom in svojim telesom se spušča do največjih globin zemeljskega, da bi nato z dna oceana, izpod Triglavskega ledenika, z roba Vezuva ali skozi pohorski pragozd pogledala navzgor − vse do zvezdnih meglic, vse do kozmičnega zvena enosti. V pritličju Sodnega stolpa spust v zemeljsko sfero zastopa video-zvočni performans Privlačnost. Petrifikacija. Inspiracijo zanj je umetnica našla v poetično enigmatičnem prostoru pohorskega pragozda v bližini slapa Šumik. V tem delu umetnica raziskuje odnose bližine z vodnim telesom in telesom kamnin. V prvem nadstropju Sodnega stolpa je predstavljena avtoričina intermedijska zvočna skulptura in večkanalna kompozicija SELINI, instrument tišine, ki se ukvarja s transformacijami agregatnih stanj vode, taljenjem ledenikov ter geofonijo – globokim poslušanjem Zemlje ter njene mineralne snovnosti. Nekoliko odmaknjeni od sten lebdijo skeni, ki so performativne kamnito-kozmične podobe, ustvarjanje v ritmu luninih ciklov s pomočjo skenerja, zrcala, kamnov in z umetničinim telesom. Na balkonu Sodnega stolpa imajo svoje mesto videodela iz projektov Nepovratna zanka in Kristalinična telesa, ki so poetična animacija številnih fotografij, posnetih na lokacijah Triglavskega in ledenika pod Skuto. V tem delu se umetnica ne dotika le materialnega taljenja ledenikov, temveč se spušča do globljih in celo mističnih ravni obstoja. Poglablja se v globoko občutenje ledeniških teles (danes na robu obstoja), ki so tako sprejemniki kozmičnega kot oddajniki lastne zvočnosti.

V strešno kupolo Sodnega stolpa bo prostorsko umeščena nova zvočna kompozicija grškega zvočnega umetnika Nikosa Sotirelisa z naslovom Uglaševanje praznine - duhovi Ionosfere. Kozmična sevanja prevladujejo v prostoru okoli nas kot neslišne frekvence v vesolju. Planeti, črne luknje in antropogene radijske transmisije proizvajajo zvoke, ki so zunaj slišnega obsega človeškega ušesa in potujejo skozi vesolje. Izhodišče prostorske umestitve zvočnega polja je oblika sonične kupole z žarčenjem in gibanjem zvoka skozi prostor. V odprtem ambientu Sodnega stolpa se zvočne kompozicije Petre Kapš in Nikosa Sotirelisa srečujejo, prepletajo, intervenirajo ena v drugo in ustvarjajo novo kozmično realnost.

Petra Kapš (a.k.a OR poiesis, rojena v Mariboru) je umetnica, skladateljica in raziskovalka na področjih bio-, geo- in hidroakustike, združuje življenje elementov in skrivnosti Zemlje z Arte Sonora, eksperimentalno glasbo ter vizualno-performativnimi praksami. Njena umetniška praksa razvija modalitete globoke pozornosti in prisotnega poslušanja/snemanja ter umetniška dela, ki izpostavljajo svetost vseh manifestacij življenja. Deluje v slovenskem in mednarodnem okolju. Je soustanoviteljica Biom microeditions, ustanovna članica združenja CENSE (Central European Network for Sonic Ecologies) in članica skupine JATA C ter kolektiva radio.earth. Živi v Mariboru ter po svetu na številnih umetniških rezidencah, ustvarja v lokalnem okolju in mednarodnem prostoru.

Nikos Sotirelis je grški arhitekt, kustos, avdiovizualni umetnik in skladatelj elektroakustične glasbe. Izstopa po svojem multidisciplinarnem pristopu, ki združuje zvok, prostor in tehnologijo, pri čemer zvok in arhitekturo dojema kot orodji za čustveno in izkustveno doživetje. Njegovo glasbo navdihujejo znanost, zgodovina, mitologija, vesolje, narava, akustična ekologija, kinematografska arhitektura, izgubljene civilizacije in neznano. Njegova praksa vključuje zvočna dela za gledališče, prostorsko specifične instalacije, eksperimentalne radijske oddaje, performanse in publikacije. Je ustanovitelj in kurator umetniške rezidence Nekubi, založbe Nekubi Tapes ter so-ustanovitelj Biom microeditions. Nikos Sotirelis je ustvaril številna inovativna elektroakustična dela, od katerih nekatera izstopajo po svoji konceptualni globini in eksperimentalnih pristopih.

organizacija in koprodukcija: UGM | Umetnostna galerija Maribor
dodecaOTTO ambisonični sistem: HEKA in Kuber
podpora: Mauricio Valdés San Emeterio, PiNA, Borut Jerman
partnerja projekta: Kulturna četrt Minoriti in Lutkovno gledališče Maribor