Stojan Kerbler / Vino naše vsakdanje
Pokrajinski muzej Maribor, prostor nekdanjega kina Partizan
17. junij – 31. december 2021

kustosinja: Nives Cvikl

Za razstavo Vino naše vsakdanje v Pokrajinskem muzeju Maribor je Umetnostna galerija Maribor posodila izbor originalnih fotografij Stojana Kerblerja.

Stojan Kerbler je Umetnostni galeriji Maribor leta 2017 podaril skoraj sto fotografij kaširanih na iverno ploščo. Veliki formati fotografij, črni rob in kaširanje fotografij na iverno ploščo so značilne prvine fotografije Mariborskega kroga (1971 – 1974) - avantgardne modernistične skupine fotografov, ki je izšla iz Foto kluba Maribor in katerega član je bil tudi Stojan Kerbler.

Razstava Vino naše vsakdanje s prikazom delovnih šeg in navad sledi koledarskemu letu v vinogradu, vzporedno pa pripoveduje o vlogi vina v vsakdanjem življenju, ob velikih življenjskih prelomnicah in ob praznikih. Vino predstavi kot živilo, poživilo, naravno zdravilo, njegove temne plati in nakazuje razloge za njegovo vseprisotnost v našem kulturnem okolju. Obiskovalcem je na razstavi na voljo interaktivna miza, ki ponuja vpogled v slavnostne jedilnike različnih zgodovinskih obdobij. Prikazuje odnos do hrane in vina ter spremembe, ki so se dogajale za bogataško mizo od 15. do 20. stoletja.

Stojan Kerbler (r. 1938) je osrednja osebnost v slovenski fotografiji druge polovice 20. stoletja. V centru njegove fotografije je vseskozi pristno zanimanje za malega človeka. Svoj zrel fotografski jezik je razvil v 70ih letih, ko so Haloze in predvsem Haložani postali njegova osrednja inspiracija. Kerblerjeve fotografije odlikuje vsebinska zgoščenost, neponarejena pristnost in prepoznavna estetika, ki je blizu lirični dokumentarnosti. Haložani so predstavljeni v vsem človeškem razponu, od rojstva do smrti, pri delu, počitku in praznovanju. Prva samostojna razstava Haložanov je bila leta 1974 v razstavišču ptujskega muzeja, vendar so fotografije nastajale še vse do konca sedemdesetih let. Za serijo Haložani je Stojan Kerbler prejel nagrado Prešernovega sklada (1979), ta monumentalna freska haloškega življenja pa je postala tudi del širše slovenske zavesti. Leta 2020 je Stojan Kerbler za življenjsko delo na področju fotografije prejel Prešernovo nagrado.