IVAN DVORŠAK, fotograf in grafični oblikovalec
Umetnostna galerija Maribor, Strossmayerjeva 6
Otvoritev: petek, 9. oktober 2015, ob 19.00

Pregledna razstava Ivana Dvoršaka ponuja vpogled v ustvarjalnost izrednega fotografa in grafičnega oblikovalca, čigar delo je prvič celostno ovrednoteno. Izhodišče za razstavo predstavlja umetnikova razstavna fotografija, večinoma iz umetnikove zapuščine, ki jo je Umetnostna galerija Maribor nedavno pridobila s pomočjo Ministrstva za kulturo RS. Razstava zajema okoli 120 črno-belih fotografij od začetka šestdesetih let do sredine osemdesetih let prejšnjega stoletja (od tega okrog štirideset originalnih fotografij, kaširanih na iverne plošče) in izbor Dvorškovega grafičnega oblikovanja.

IVAN DVORŠAK (1934–2013) je bil eden najvidnejših slovenskih fotografov druge polovice 20. stoletja in priznan grafični oblikovalec. S svojim delom je vidno zaznamoval slovenski in jugoslovanski likovni prostor, njegovo fotografijo sedemdesetih let pa lahko postavimo tudi ob bok aktualnim svetovnim tokovom.

S fotografijo se je začel ukvarjati v začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja. Bil je eden najaktivnejših članov mariborskega Fotokluba in eden glavnih protagonistov Mariborskega kroga. Bil je kandidat mojster fotografije Foto zveze Jugoslavije in AFIAP (Artiste FIAP). V okviru Mariborskega kroga (1971–1974) je bil prvi, ki je izoblikoval svoj izraz in s tem odločilno vplival na ostale člane.

V šestdesetih letih v njegovi fotografiji prevladujejo vsakdanji prizori in zanimanje za strukturne površine, v čemer lahko prepoznamo nekatere vzporednice z nemško subjektivno fotografijo. V sedemdesetih letih je Dvoršaka motivno pritegnilo obrobje mesta z izpraznjenimi prostori, polnimi tišine, pogosto z industrijskim pridihom, kjer so ljudje prisotni le skozi odsotnost. Visoko postavljeni nasipi, zidovi, gradbeni odri in mreže kažejo na omejeno možnost komunikacije, občutek brezizhodnosti pa stopnjuje tudi sivo-črna lestvica. Pogosto lahko zasledimo najrazličnejše vizualne poudarke in vključevanje različnih vizualnih komunikacij v obliki znakov, tabel, smerokazov in cestnih oznak v fotografske podobe.

Pomembne so tudi Dvoršakove serije oziroma sekvenčne fotografije, ki pogosto obravnavajo isti motiv v različnih pogledih ali iz različnih zornih kotov in opozarjajo na počasno, a neizogibno minevanje časa. Nekatera skrajno redkobesedna, tonsko reducirana dela, narejena na osnovi preciznega koncepta in izhajajoča iz motivike banalne estetike, lahko postavimo v bližino ameriške fotografske smeri nova topografija. Med umetnikovimi vrhunci velja izpostaviti triptih Divan in sekvenčno serijo Garaž z dvanajstimi posnetki.

Poklicno je Ivan Dvoršak deloval kot grafični oblikovalec in bil tudi na tem področju izredno cenjen. Oblikoval je številne celostne podobe in logotipe za mnoge ustanove, njegove rešitve pa so bile velikokrat nagrajene. V grafičnem oblikovanju ga je odlikovala jasna zasnova, izčiščenost forme in ustrezna simbolna govorica. V svoje grafično delo je vključeval tudi fotografijo. Večkrat je sodeloval z Matjažem Bertoncljem, Vladimirjem Tošem in Petrom Vernikom.

Kustosinja: Andreja Borin, višja kustosinja UGM
Strokovna sodelavca: Stojan Kerbler in Petra Černe Oven
Avtorska intervencija: Aleksandra Vajd
Oblikovanje in postavitev razstave: Andreja Borin in Simona Šuc
Vizualne komunikacije: Matej Koren Studio

VLJUDNO VABLJENI!

Izbor fotografij:  1234567

Foto galerija: Otvoritev, Vodstvo IVodstvo IIPredavanje: Razmišljanja o mariborskem krogu, Ta veseli dan kulture

Obvestilo za javnost.

Odzivi medijev:
Ivan Dvoršak, fotograf in grafični oblikovalec (Koridor, 18. oktober 2015)
Ivan Dvoršak v UGM (Likovni odmevi, ARS, 23. oktober 2015)
Mariborski kronist (Dnevnik, 30. december 2015)
Intervju s Klavdijem Slubanom (Večer, 9. januar 2016)
Ogled razstave za slepe in slabovidne (Tele M, 12. januar 2016) 
Ivan Dvoršak in Mariborski krog, Meta Gabršek Prosenc (Večer, 22. januar 2016)