Preskoči na vsebino

Matija Brumen / Maribor. Slike iz Abesinije
UGM Studio, Trg Leona Štuklja 2
18. november 2022 – 7. januar 2023

kustosinja: Andreja Borin, muzejska svetovalka

Matija Brumen je na likovni sceni prisoten že dobri dve desetletji, v Mariboru se s samostojno razstavo predstavlja četrtič. Njegova serija z naslovom Maribor, ki jo je zastavil leta 2012, je delo v nastajanju. V njej se fotograf, ki se občasno vrača v mesto svojega otroštva, že polnih deset let posveča nočnim motivom mesta.

Noč je čas, ki predrugači vidno realnost in doda drugačno dimenzijo. Fotografije Matije Brumna razkrivajo nepoznano in samosvoje bivanje mesta: stavb, prizidkov, barak, ulic, mostov, prehodov in podhodov, tu in tam tudi osamelih dreves. To je svet brez ljudi, njihovo odsotno prisotnost zaznavamo le preko sledov, ki so jih zapustili. Specifično občutenje, ki veje iz njegovih fotografij, ni vezano le na Maribor. Podobne fotografije bi lahko bile posnete tudi drugje, a je v tem mestu očitno nekaj, kar so prepoznali tudi drugi ustvarjalci. Podobno predmestno motiviko in podobno »štimungo« trpke osamljenosti in zapuščenosti sta v sedemdesetih letih 20. stoletja, denimo, zasledovala tudi fotografa Ivan Dvoršak (1934–2013) in Zmago Jeraj (1937–2015). V njunih podobah iz časa Mariborskega kroga čas stoji ali pa teče z milimetrsko počasnostjo (če povzamemo Aleksandra Bassina) in v podobno časovno kapsulo so ujete tudi podobe Matije Brumna.

Avtor pravi, da je ob ustvarjanju te serije pogosto imel v mislih roman Severni sij Draga Jančarja. V romanu iz leta 1984 pisatelj mojstrsko izriše podobo Maribora tik pred drugo svetovno vojno, del dogajanja pa se odvija v barakarskem naselju, imenovanem Abesinija, ki je tudi v resnici obstajalo. To revno, skrivnostno in zanemarjano naselje naseljujejo ljudje, ki, kot pravi Drago Jančar, »hodijo po neznani deželi zgolj zato, ker imajo terro incognito v sebi«*. In to terro incognito (lat. nepoznana dežela) nosi v sebi tudi samo mesto. Ni nam treba iti prav daleč od osrednjega trga, da naletimo nanjo.
Matija Brumen s serijo Maribor stke otipljivo povezavo tako z delom mariborske zgodovine kot tudi s specifičnim geniusom loci mesta, vendar pa umetniška prezenca podob daleč presega lokalno okolje. Ko fotograf svojo pozornost in oko kamere usmeri na nek nepomemben predmet ali prostor in ga izpostavi, mu podeli tudi nov pomen. Specifično kadriranje, nenavadna osvetlitev in izčiščena estetika tako navidezno neatraktivnost transformirajo v trpko poetičnost. Svet na obrobju je v tem primeru prostor, ki ga zagledamo za mestno masko. To je drobovje mesta, ki skriva rane, privide, prikazni in fantome vseh vrst. Je kraj, ki ga poznamo. In ga vidimo prvič. Terra incognita.

*Drago Jančar, Severni sij, str. 24, Pomurska založba, Murska Sobota 1984

Matija Brumen (r. 1975 v Mariboru) je prepoznaven fotograf s samosvojo pisavo. Ob študiju filozofije in japonologije se je začel zanimati tudi za fotografijo, ki jo je kot podiplomski študent študiral na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. Izobraževal se je tudi na Folkwang Universität der Künste v Essnu v Nemčiji. Kot fotograf je intenzivno prisoten vse od leta 2000. Doma in v tujini redno objavlja in sodeluje na razstavah. Trenutno živi in dela v Ljubljani.