Preskoči na vsebino

Alen & Robi Predanič / The Witch Twins
UGM Studio, Trg Leona Štuklja 2
3. junij – 2. julij 2022
otvoritev: petek, 3. junij 2022, 19.00

kustos: Jure Kirbiš

Alen in Robi Predanič ustvarjata svetove, ujete v gibanju ali sliki, v katerih sama prevzemata glavni vlogi – pred in za objektivom. Sta performans umetnika, videasta, kostumografa, fotografa, rekviziterja, vizažista, scenografa, režiserja, montažerja, modela in igralca, lahko bi ju opisali kot umetniški vodji sebe in svojih svetov. Imata popoln nadzor nad vsemi elementi, gradniki njunega vesolja, ki združeni v celoto sestavljajo povsem svojstveno vizijo. Njuno delo lahko beremo v kontekstu nekaterih drugih ekstravagantnih umetniških tandemov zadnjega stoletja – Lavinia Schulz in Walter Holdt, Gilbert & George, Pierre et Gilles – tandemov, ki v sredino visoko-stiliziranih okvirjev umeščajo lastne in druge figure. A vzorniki in zgledi dvojčkov Predanič so nekoliko bolj nepričakovani: mega-režiserji Tim Burton, James Cameron, Hayao Miyazaki, Peter Jackson ter senzibilnost zasanjanih in psihedeličnih 60-ih in 70-ih let. »Obožujeva estetiko in dušo tistega časa. Dušo, ki se kaže v vseh vrstah umetnosti – čudovitih melodijah, harmonijah, barvah, srčnih zgodbah, arhitekturi.« Navdih iščeta tudi v spominih na občutke, ki sta jih doživljala ob prvih srečanjih s pravljicami, risankami, filmi in televizijo: Harry Potter, Mars napada!, Titanik, Čarli in tovarna čokolade, Matilda, Neverjetni, Čudežno potovanje, Krog, nadaljevanka Čarovnice. To so prepričljiva, dodelana vesolja, polna detajlov, tekstur, atmosfere, ikoničnih karakterjev, lastne pravljične logike. »Nagovorijo naju kompleksni občutki, ki jih ustvarijo kombinacije različnih žanrov, npr. grozljivka in komedija v enem.«

V času študija, v skupni študentski sobi, sta spoznala, da so ju začasno zapustili otroška domišljija, ustvarjalnost in drznost. Odkritje umetnosti preobleke, sveta drag queens, ju je opolnomočilo, da sta svojim občutkom kot Nezemljana na tem svetu, dala obliko, telo. Odločila sta se, da ne bosta stopila krotko v suhoparen in brezdušni svet, marveč, da bosta ustvarila nov, svoboden, varen in topel svet. »Svet, v katerem sva lahko avtentična in neomajno kreativna. To je svet, ki sva ga v določeni obliki poznala že v otroštvu. Kot otroka sva mislila, da sva čarovnika, doma in v vrtcu pa sva se včasih oblekla v ženska oblačila.« Študentsko sobo sta opremila v stilu 60-tih in 70-tih let in jo spremenila v Gesamtkunstwerk barv, oblik, tekstur, najdenih predmetov in ročno izdelanih artefaktov. »To je postal prostor, kjer sva začela izdelovati kostume, se v njih fotografirati in snemati performans videe z VHS telefonsko aplikacijo.«

Brata Predanič nastavljata ogledalo svetu, pa ne takega, v katerem bi se pri neonski luči zrcalila njegova gola realnost in krutost, ampak takega, skozi katerega je v zgodbi stopila Alica in na drugi strani odkrila čudežno deželo, poseljeno z arhetipskimi liki – naš svet, obrnjen na glavo. Njuni svetovi so pravljični, čarobni, nenavadni, nadrealni, nostalgični, skrivnostni. Niso dolgočasni, niso kakor doživljata resnični svet. Definirata jih prav v kontrastu z realnostjo. So drugačni od vsakdanjega življena, so pobeg, izlet. Pa vendar so pristni. V svoji proizvedeni iluziji so za avtorja pristnejši od realnosti, saj je iluzija njuna lastna kreacija, kjer se svet uklanja njuni volji in je povsem pod njunim nadzorom.

»Najin performans je namenoma pretiran – dramatičen in humoren. Gibi so čudaški in nepričakovani.« Njuni karakterji so podobni svečenikom, magom, čarovnicam, božanskim bitjem, vesoljcem, kiborgom, igračam. Telesa so pogosto distorzirana, proporci so čezmerni in silhuete nezmotljivo prepoznavne. Liki so androgeni, brezspolni. »Včasih kikl'ca, včasih hlače,« pravi Alen. »Najini osebnosti na steroidih,« doda Robi. Scenografijo, rekvizite in kostume izdelujeta ročno s tehniko kaširanega papirja in iz tekstila. Figure so postavljene v raznovrstne ambiente, včasih so s tehniko kolažiranja presajene na barvito in teksturirano podlago, drugič pred poslopja (tovarne, vile), načeta od časa, spet tretjič pa so liki posneti in situ v naravi ali pred kuliso. Vsi elementi njunega ustvarjanja, združeni v podobah, so na koncu filtrirani skozi digitalno sito, kjer jim je dodan zrnat občutek analogne fotografije, estektika domačih VHS posnetkov in nasičeno zamolkla barvna shema.

Ni potrebe, da bi prakso Alena in Robija Predaniča imenovali za radikalno, a v svetu, ki je tako sovražen, zlagan, ciničen, siv in brezbrižen, nas njuna iskrenost, neobremenjenost, toplina, igrivost in navsezadnje nenavadnost navdajajo z upanjem, da je na svetu vendarle ostalo še nekaj čarovnije.

Alen in Robi Predanič (r. 1994 v Brežicah) sta avtorja videospotov za glasbene izvajalce in skupine iz celega sveta. Njun videospot za pesmi Show Me Your Hand in C'mon ameriškega izvajalca Grega Hatema je bil prikazan na Festivalu slovenskega filma (Portorož), Festivalu gejevskega in lezbičnega filma (Ljubljana) in Festivalu Tresk (Ljubljana). Na slednjem je bil nominiran za najboljši slovenski videospot leta. Videospot za pesem Mushroom Kingdom avstralske skupine Sunfruits je bil predvajan na legendarni avstralski glasbeni televizijski oddaji Rage. Razstava v UGM Studiu je njuna prva predstavitev v galerijskem kontekstu.

Objave v medijih:
Emerging from the Metalic Pink Ashes, Meet The Witch Twins, Love Magazine, 5. november 2019
The Witch Twins, Coeval Magazine, 2019
Modern Day Witches, Striped Magazine, 2018

Videospoti:
Curving Tooth – Daisy Bed (2022)
Sundae Crush – Green Lake (2021)
Perilymph – Tout en Haut (2021)
Runa de Luna – Theology (2021)
Greg Hatem – Show Me Your Hand / C'mon (2020)
Sunfruits – Mushroom Kingdom (2020)

Za sodelovanje pri projektu se zahvaljujemo Pekarni Magdalenske mreže.