Predavanje, Vloga Slovanov v legendi o Nazareški hišici (Santa casa di Loreto)
Umetnostna galerija Maribor, Strossmayerjeva 6
četrtek, 9. februar 2006, ob 18. uri
predava: dr. Jure Mikuž

V Umetnostni galeriji Maribor v okviru spremljevalnega programa razstave Prostori prehoda in 7. trienala Ekologija in umetnost & Continental Breakfast (na ogled do 12. marca 2006) pripravljamo predavanje: Vloga Slovanov v legendi o Nazareški hišici (Santa casa di Loreto).

V predavanju bo dr. Jure Mikuž raziskoval vzroke, zakaj naj bi po legendi iz druge polovice 15. stoletja angeli prenesli leta 1291 Marijino hišico, kjer se je zgodilo Oznanjenje, iz Nazareta najprej na Trsat in zakaj so jo od tam po treh letih odnesli v Loreto. Kot ključen vzrok se izkaže odnos domačinov do slovanskih (in drugih balkanskih) priseljencev, ki se po padcu Konstantinopla leta 1453 pred Turki množično izseljujejo v italijanske Marke. Tu so se jih kmalu oprijeli negativni pridevki kot so sužnji, heretiki, prinašalci kuge, zločinci, prostitutke, gusarji ipd., kar jih je umestilo v najnižji družbeni red, ki je ogrožal plemstvo in meščanstvo. Izginila je srednjeveška etnična toleranca: biti prišlek z one strani Jadrana je zazvenelo grozeče šovinistično in rasistično ter vsekakor preglasilo povzdigovano caritas christiana. Tako prigoda z ogrožanjem in odvzetjem hišice na Trsatu izgubi naivne prizvoke in pridobi poteze svarilne, celo zlovešče kazni in napoveduje odnos Zahoda do priseljencev z Vzhoda, ki se v Evropi očitno ne bo nikoli spremenil.

Dr. Jure Mikuž, rojen leta 1949, je diplomiral iz umetnostne zgodovine na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani, kjer je zagovarjal tudi magisterij in doktorat. Od leta 1972 je bil kustos in od leta 1986 direktor Moderne galerije v Ljubljani. Zdaj je redni profesor za zgodovinsko antropologijo na ISH. Poleti 1998 je bil udeleženec Getty Summer Institute in Visual and Cultural Studies, Rochester, N.Y., v študijskih letih 1999-2000 in 2001-2002 je bil povabljen na EHESS v Parizu, v letih 2000-2001 pa na MSH v Parizu. Področje njegovega dela je antropologija likovnih praks.