Preskoči na vsebino

Ivan Dvoršak / Vrane

Fotograf in grafični oblikovalec Ivan Dvoršak (1934 – 2013) je bil v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja med najnaprednejšimi slovenskimi fotografi. Bil je eden najaktivnejših članov v mariborskega foto kluba in eden od pobudnikov odmevne razstave Fotografija Mariborskega kroga (1971), ki je močno odmevala v slovenskem in jugoslovanskem prostoru ter utrla pot modernističnemu izrazu v fotografiji. Zanj je značilen izčiščen in redkobeseden jezik v sivo-črnih tonih. Njegove fotografije krajin in (pred)mestnih vedut pogosto sugerirajo odtujenost in trpko samoto, obenem pa žarijo izrazito avtorsko poetiko izraženo z minimalističnimi likovnimi sredstvi. Fotografija Vrane spada v avtorjevo zrelo obdobje. Fotograf je v oblačnem jesenskem vremenu ujel jato poljskih vran, na ozadju golega drevja in megle. Vzorec vran tvori razgiban grafični poudarek, ki skupaj z meglo prebuja občutja osamljenosti in melanholije.

V Sloveniji se pojavlja devet vrst vran, med katerimi so sraka, šoja, siva in poljska vrana zagotovo med najbolj prepoznanimi. Že od vekomaj jih ljudje povezujejo z negativnimi čustvi ali dogodki, najverjetneje zaradi njihove obarvanosti in obnašanja, ki ga še danes povsem ne razumemo. V resnici pa so vrane zelo inteligentna bitja, vsaj toliko kot papige (ki so obarvane pisano in zato tudi zelo priljubljene) in se po stopnji inteligence lahko kosajo celo s sedem letnim otrokom! Znajo rešiti preproste probleme, uporabljajo orodja in zvijače ter se igrajo. Pogosto slišimo, da je vran v mestih preveč in da teh v mestih včasih ni bilo. To je do neke mere res, vendar smo za to krivi ljudje sami in ne vrane. V mesta smo jih privabili predvsem zaradi obilice zavržene hrane, ki jo najdejo v smetnjakih in na odlagališčih. Hkrati jim ustreza tudi nekoliko bolj topla mestna klima in varnost, saj v mestu nanje nihče ne strelja.