Preskoči na vsebino

Umetnostna galerija Maribor, Strossmayerjeva 6
otvoritev: četrtek, 28. januar 2010, ob 19.00    

Risba je tisto prevladujoče izrazno sredstvo, ki daje likovnemu jeziku Petre Varl svojstven prepoznaven pečat. Figura, ki je nosilka njenih pripovedi, je začrtana z jasno tekočo linijo, ki je v umetničinih delih bodisi risana (tuš, svinčnik) bodisi šivana bodisi odtisnjena (grafike). Z risbo in preprostimi motivi iz vsakdanjega življenja gradi umetnica oseben in hkrati vsem domač univerzum, v katerem so pogoste teme žensko-moške vloge, medsebojni odnosi, splošni klišeji, vsakdanji utrinki, itd. Zgodba v njenih delih nastaja iz drobcev in se polagoma sestavlja v celoto, posameznik pa v njej nastopa v različnih vlogah oziroma v več vlogah hkrati. Gledalec se zlahka poistoveti in marsikje prepozna samega sebe. Figure in predmeti, izvzeti iz svojega konteksta, dobijo nov pomen, postanejo arhetipi in znaki. Figure avtorica pogosto postavlja v dvojice, v katerih se sedanje sooča s preteklim, otroško z odraslim, včerajšnje z današnjim. Miselne iztočnice so povsod nakazane lahkotno in nekako mimogrede brez pričakovanj o poglobljenih zaključkih. Likovna estetika je seveda pomembna. Umetničin ploskovit in enakomeren kolorit je bodisi zelo reduciran bodisi živahnih in čistih barv, kar jo pogosto približuje estetiki pop arta, vsekakor se za enostavnostjo vselej skriva tudi težnja k čim bolj popolnemu posredovanju sporočila. Razstave Petre Varl so zmeraj celostne ambientalne postavitve, kar pripomore k zaokroženosti in celovitosti vtisa.

V umetničinih delih se individualno pogosto premakne v splošno. In obratno. Vzporejanje, primerjanje, prepletanje, skratka soočanje teh dveh polov je tudi osnovna gonilna sila aktualne razstave risb Petre Varl v Viteški dvorani Umetnostne galerije Maribor. Stična točka, srečališče obeh polov je avtorica sama. Petra Varl v svojih delih ne zastavlja rebusov, oba pola sta označena s tehničnim
a in b in pojasnjena. Centralno žensko figuro označuje a, celopostavno zleknjeno figuro, navdihnjeno po Cranachovem delu Pomladna nimfa pa b.  Med manjšimi risbami stoji pod avtoričinim avtoportretom na eni steni a+b, na drugi pa a ali b. Umetnica je torej tista točka, v kateri se ta dva pola stikata, pretakata in izmenjujeta. Ta osebna nota je vseskozi prisotna, tako da imamo občutek, da smo prijazno povabljeni, da sedemo v umetničin domači fotelj. In ko sedemo, nas Petra Varl povabi, da na prazno razglednico napišemo svojo željo in svoj naslov, ona pa bo nekaj izbranih motivov narisala in jih poslala obiskovalcem mariborske razstave. Kako pozorno! Sproščena in iskriva razstava, ki mimogrede izvabi nasmešek, in ki nas domov pospremi z občutkom, da je življenje vendarle preprosto in lepo.  

Petra Varl
(1965, Ljubljana). Študirala je na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani, kjer je leta 1997 tudi magistrirala. Deluje kot vizualna umetnica na področju risbe, grafike, slikarstva, ilustracije in prostorskih postavitev (v galerijah, javnih in privatnih prostorih). Svoja dela je predstavila na številnih samostojnih in skupinskih razstavah, mdr. na Bienalu Sao Paolo. Od leta 2000 je zaposlena na Oddelku za likovno umetnost Pedagoške fakultete Univerze v Mariboru, kjer kot izredna profesorica poučuje risbo in grafiko. Živi in dela v Ljubljani in Mariboru.

Kustosinja:
Andreja Borin, kustosinja UGM