56. beneški bienale
JAŠA, ZAKLOP / nasilna nuja za utelešeno prisotnost upanja
PAVILJON REPUBLIKE SLOVENIJE
56. BENEŠKI BIENALE 2015
www.utter-project.net
Umetnostna galerija Maribor, Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije in WEARE Production ponosno predstavljamo novi projekt ZAKLOP / nasilna nuja za utelešeno prisotnost upanja avtorja JAŠE, ki bo bo Slovenijo zastopal na 56. mednarodni likovni razstavi beneški bienale 2015.
Naslov projekta povzema jedro JAŠEVEGA ustvarjanja umetniškega dela kot poetičnega stališča in hkrati dinamične, politično obarvane prisotnosti. Delo je zasnovano kot prostorska postavitev in performans in situ, ki umetnika, njegove sodelavce in publiko povezuje za celotno obdobje trajanja Bienala. Projekt sestoji iz postavitve, arhitekturne risbe kot odraza misli in dolgotrajnega performansa kot izraza nujnosti delovanja in odzivanja utelešene oblike. Sobivanje in preplet teh elementov omogočata celovito dojemanje umetniškega dela.
Projekt Zaklop / nasilna nuja za utelešeno prisotnost upanja se osredotoča na tri velike teme: upor, sodelovanje in upanje. Dinamično stališče posameznih tem se delno udejanja v obliki dolgotrajnega sobivanja performativnega telesa znotraj arhitekturne lupine, soustvarjanja ponavljajočih se performativnih akcij ter produkcije harmoničnih trenutkov. Polifonija likovnih, zvočnih in performativnih elementov se bo podredila natančni tedenski strukturi, ki se bo ponovila osemindvajsetkrat, od 9. maja do 22. novembra. Za obvladovanje tako velikega časovnega razpona JAŠEV projekt ne bo uporabil platforme Beneškega bienala le kot segment ali začasen prikaz paralelnih resničnosti, temveč kot upor proti prevladujoči realnosti.
JAŠA verjame, da lahko umetniško delo postane politično, ko njegova ideologija navdihuje in ne diktira. Ob upoštevanju zahtev in vrhuncev ponavljajočega se dolgotrajnega performansa gre pri projektu za strukturirano militantno dejanje, za poziv h kolektivnemu čustvovanju. Preko neprekinjenih, ponavljajočih se akcij, vèdenja in kretenj ter transformacije teh gest v rituale skupina performerjev deluje kot nenasilno gverilsko telo, ki z močjo poezije poziva k pandemskemu utelešenju ideje o skupnosti in povezanosti.
»V slovenskem paviljonu bi rad mednarodno publiko soočil s celostno izkušnjo projekta kot živim funkcionalnim mehanizmom, katerega gonilo je solidarnost vseh elementov: postavitve, posameznih celic, vizualnih elementov, luči, projekcij, zvoka in performansa. Na ta način želim ustvariti in omogočiti celostno izkustvo solidarnosti, kot učinkovitega načina delovanja. Verjamem v kontinuirano in trajnostno sodelovanje kot osnovo za razvoj in sporočilnost projekta.«
Tudi v njegovih zgodnejših delih se je JAŠA posvečal predvsem komunikaciji. Njegova želja po razbijanju rigidnih/dehumaniziranih oblik (medčloveške) komunikacije se je zdela kot napadalno ali celo nasilno dejanje. Poezija kot izhodišče, kot razumevanje umetnikove drže v sodobni družbi, predstavlja temelj njegovega ustvarjanja.
Zaklop / nasilna nuja za utelešeno prisotnost upanja je zavestna nadgradnja umetnikovega dela. Lokacijsko specifična postavitev kot dolgotrajni performans na podlagi vere v skupnost (ideologije Togetherness) v njegovem ustvarjanju dopolnjuje njegovo potrebo po razvijanju vizije skupne izkušnje umetnosti kot realnosti ter odzivanju nanjo.
Kurator Beneškega bienala 2015 Okwui Enwezor je koncept bienala zastavil kot oder, ki omogoča raziskovanje naše pozicije v zgodovini. »Kako lahko umetniki, misleci, pisci, skladatelji, koreografi, pevci in glasbeniki skozi medij podobe, predmeta, besede, giba, akcije, zvoka združujejo ljudi v procesih opazovanja, poslušanja, odzivanja, govorjenja, da bi skoznje razumeli stanje nemira sodobnega časa? Kakšna materialna, simbolna ali estetska, politična ali družbena dejanja bodo spodbudila nastanek razstave, ki zanika ujetost znotraj meja konvencionalnih oblik predstavitve sodobne umetnosti?« Poudarek razstave bo torej na kolaborativnih, performativnih praksah, ki v razstavni prostor vnašajo aktivno participacijo in povezovanje med umetniki in publiko, zato JAŠEV projekt odlično sovpada s konceptom celotnega bienala.
JAŠA (Mrevlje-Pollak) se je rodil leta 1978 v Ljubljani. Študiral je na beneški Accademia di Belle Arti in odtlej zaseda posebno mesto med evropskimi umetniki. Sodi med najplodnejše in najvplivnejše sodobne slovenske umetnike. Njegove značilne interpretacije situacij, pripovedi, skulptur in performansov mu dajejo pečat umetnika, ki prostore spreminja v izkustva in razvija njihov poetični potencial.
Z brezkompromisnim premikanjem umetniških meja je JAŠA v skoraj dveh desetletjih ustvaril bogat in izjemen opus umetniških del, ki vključuje številne kritiško priznane samostojne razstave in projekte v Evropi in ZDA. V svojih ateljejih v New Yorku in Ljubljani je JAŠA ustvaril edinstveno okolje za razvijanje kontekstualnih in vizualnih možnosti, ki so ključnega pomena za njegovo delo.
Avtor:
JAŠA
Kuratorja:
Michele Drascek
Aurora Fonda
Komisarka:
Simona Vidmar, UGM | Umetnostna galerija Maribor
Namestnik komisarke:
Jure Kirbiš, UGM | Umetnostna galerija Maribor
Izvršna producentka in umetniški vodja:
Rosa Lux
Umetniška sodelovanja:
Junzi (performans in zvok)
Michele Drascek (performans)
Kuno Mayer (arhitekturne zasnove)
Meta Grgurevič (kinetični elementi in umetniško sodelovanje)
Bowrain (glasba)
Etan Nehcin (besedila)
Simone Settimo (fotografija)
Lisa Veerertbrgghen (koreografija)
Projekt je omogočilo: Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije
Producent: UGM | Umetnostna galerija Maribor
V sodelovanju z: WEARE Production
Kontakt: jasha.office@gmail.com in jure.kirbis@ugm.si
Spletna stran: www.utter-project.net
OBVESTILO ZA JAVNOST
ŽIVLJENJEPIS IN CV
Projekt so omogočili: