IVAN DVORŠAK | fotograf in grafični oblikovalec
Moderna galerija, Cankarjeva 15, Ljubljana
otvoritev: četrtek, 7. april, 2016, ob 20.00

V Umetnostni galeriji Maribor smo veseli, da je Moderna galerija, kot osrednja nacionalna institucija za slovensko umetnost 20. stoletja, prepoznala visoko kakovost avtorja Ivana Dvoršaka, ki je v svojih fotografijah beležil prizore na obrobju industrializiranega mesta. Prenos razstave pomeni tudi potrditev prizadevanj naše galerije, ki deluje na obrobju države, zaznamovanim s karakteristikami post-industrijske tranzicije. Pregledna razstava Ivana Dvoršaka je bila v Umetnostni galeriji Maribor na ogled med 9. oktobrom 2015 in 8. februarjem 2016.

Pregledna razstava Ivana Dvoršaka ponuja vpogled v delo izrednega fotografa in grafičnega oblikovalca, katerega delo je prvič celostno ovrednoteno. Izhodišče za razstavo predstavlja umetnikova razstavna fotografija večinoma iz umetnikove zapuščine in ki jo je Umetnostna galerija Maribor nedavno pridobila s pomočjo Ministrstva za kulturo RS. Razstava zajema okrog 120 črno-belih fotografij od začetka šestdesetih let do sredine osemdesetih let (od tega okrog štirideset originalnih fotografij, kaširanih na iverne plošče) in izbor Dvorškovega grafičnega oblikovanja. Dela za razstavo smo si sposodili tudi pri zasebnikih in različnih institucijah.

IVAN DVORŠAK
(1934—2013) je bil eden najvidnejših slovenskih fotografov druge polovice 20. stoletja in priznan grafični oblikovalec. S svojim delom je vidno zaznamoval slovenski in jugoslovanski likovni prostor, njegovo fotografijo sedemdesetih let pa lahko postavimo tudi ob bok aktualnim svetovnim tokovom.

S fotografijo se je začel ukvarjati v začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja. Bil je eden najaktivnejših članov mariborskega fotokluba in eden glavnih protagonistov Mariborskega kroga. Bil je kandidat mojster fotografije Foto zveze Jugoslavije in AFIAP (Artiste FIAP). V okviru Mariborskega kroga (1971—1974) je bil prvi, ki je izoblikoval svoj izraz in s tem vplival tudi na ostale člane.

V šestdesetih letih v njegovi fotografiji prevladujejo vsakdanji prizori in zanimanje za strukturne površine, v čemer lahko prepoznamo nekatere vzporednice z nemško subjektivno fotografijo. V sedemdesetih letih je Dvoršaka motivno pritegnilo obrobje mesta z izpraznjenimi prostori, polnimi tišine, pogosto z industrijskim pridihom, kjer so ljudje  prisotni le skozi odsotnost. Visoko postavljeni nasipi, zidovi, gradbeni odri in mreže kažejo na omejeno možnost komunikacije, občutek brezizhodnosti pa stopnjuje tudi sivo-črna barvna skala. Pogosto lahko zasledimo najrazličnejše vizualne poudarke in vključevanje različnih vizualnih komunikacij v obliki znakov, tabel, smerokazov, cestnih oznak in podobnega v fotografske podobe.

Pomembne so tudi Dvoršakove serije oz. sekvenčne fotografije, ki pogosto obravnavajo isti motiv v različnih pogledih ali v različnih zornih kotih in opozarjajo na počasno, a neizogibno minevanje časa. Nekatera skrajno redkobesedna, tonsko reducirana dela, narejena na osnovi preciznega koncepta in izhajajoč iz motivike banalne estetike, lahko postavimo v bližino ameriške fotografske smeri nova topografija. Med umetnikovimi vrhunci velja izpostaviti triptih Divan in sekvenčno serijo Garaž z dvanajstimi posnetki.


Poklicno je Ivan Dvoršak deloval kot grafični oblikovalec in tudi na tem področju dosegal zavidljive uspehe. Oblikoval je številne celostne podobe in logotipe za različne ustanove, njegove rešitve so bile velikokrat tudi nagrajene. V grafičnem oblikovanju ga je odlikovala jasna zasnova, izčiščenost forme in ustrezna simbolna govorica, v svoje grafično delo je vključeval tudi fotografijo. Večkrat je sodeloval z Matjažem Bertoncljem, Vladimirjem Tošem in Petrom Vernikom.

Kustosinja razstave
: Andreja Borin
Produkcija razstave: UGM | Umetnostna galerija Maribor

VLJUDNO VABLJENI!

Projekt so omogočili: